·

12 grunner til en ny nettside

1. Nettstedet ditt ser ut og føles utdatert.

Hvis du ikke synes nettsiden din er fin å se på, gjør ingen andre det heller. Du trenger en nettside som er engasjerende, fryd for øyet og som setter merkevarens beste fot foran. Husk at nettstedet ditt er potensielle kunders førsteinntrykk! Og akkurat som klær og kjøkkenstiler endrer seg over tid, gjør også nettsider det. Moderne nettside-design favoriserer rent og enkelt fremfor rotete og travelt. På et brøkdel av et sekund formidler nettsiden din enten at du er med i tiden, eller så er du bak tiden.

2. Nettsiden ditt ser ut som en amatør har designet det.

Gjenspeiler nettstedets design kvaliteten på merkevaren din, eller ser det ut som om den er designet av en amatør? Å gå med det billigste forslaget kan spare deg penger på kort sikt, men det vil ikke gi deg kvaliteten og resultatene som bedriften din trenger fra nettsiden

Mange selskaper bruker også de tekniske ferdighetene til deres interne IT-avdeling for å bygge nettsiden deres eller ansette et kodekonsentrert web utviklingsselskap, men har mest sannsynlig verken øye for design eller de kreative ferdighetene som trengs. Utvikling og design er to forskjellige spesialiteter og kvalitet i begge er avgjørende for å bygge en flott nettside 

3. Nettstedet ditt bruker en forhånds designet mal 

Å bruke en nettside mal kan være fristende, spesielt hvis du har begrensede budsjetter eller ressurser. Men de fleste gratis eller billige maler stikker ut som en sår tommel. Det er mange grunner til å unngå å bruke en mal for nettstedet ditt, inkludert generisk design, innholdsbegrensninger, lisensiering begrensninger, oppblåst kode, dårlig SEO og dårlig funksjonalitet. Den kanskje viktigste årsaken er mangel på egenart. Bedriften din er ikke den eneste som bruker malen du lastet ned. Sjansen er stor for at det er hundrevis eller tusenvis av andre som bruker samme mal. Nettsted Maler er rett og slett for generiske og har betydelig mindre verdi enn et skreddersydd design skreddersydd spesifikt for publikum, innholds behov og forretningsmål.

4. Nettstedet ditt er vanskelig å navigere.

Er de besøkende i stand til å finne det de trenger med to klikk eller mindre? Er menyen din enkel og grei eller er den forvirrende? Etter hvert som nettet har utviklet seg, har folks forventninger til brukeropplevelse og funksjonalitet også. Nettbrukere i dag krever en hyggelig og effektiv opplevelse. Hvis menyen og navigasjonen din er basert på siste tiårs beste praksis, mister du nettrafikk.

5. Nettstedet ditt tar lang tid å laste.

Hvis innholdet og bildene dine tar for lang tid å laste, er det mange som har forlatt nettstedet ditt. Nettbrukere har ikke tålmodighet til nettsteder som laster sakte, og det har heller ikke søkemotorer. Google inkluderer nå lastetid i sin søkemotor rangering. Dette betyr at folk ikke bare er frustrerte over nettstedet ditt, men det rangerer heller ikke høyt på søkemotorene. I følge Google skaper raskere nettsteder fornøyde brukere, og de har sett i sine interne studier at når et nettsted reagerer sakte, bruker besøkende mindre tid der.

6. Din nettstedsanalyse og søke rangeringer er ufattelige.

Nettstedsanalyse er en fin måte å måle effektiviteten til nettstedet ditt på, men det er ikke bare sidevisninger og besøkende du bør bekymre deg for. Har nettstedet ditt høy fluktfrekvens? Er den besøkendes gjennomsnittlige tid på nettstedet ekstremt kort? Har du et lavt gjennomsnitt av sidevisninger per besøk? Disse kan alle være indikatorer på at nettstedet og innholdet ditt ikke fungerer.

Hva med søke rangeringene dine? Rangerer nettstedet ditt godt for søkeordene folk bruker for å finne tjenestene og/eller produktene bedriften din tilbyr? Hvis ikke, er sjansen stor for at nettstedet ditt ikke har blitt optimalisert for søk eller bruker old-school SEO black-hat-triks som ikke lenger fungerer (og vil få nettstedet ditt straffet).

Enda verre, hvis nettstedet ditt ikke en gang bruker analyser, må du definitivt vurdere et nytt nettsted.

7. Nettstedet ditt er ikke innholds administrert.

Dagene med statiske nettsider er for lengst forbi. Vi har allerede diskutert viktigheten av å ha ferskt, overbevisende innhold, og de fleste nettsteder er nå bygget med et Content Management System (CMS) som lar deg enkelt legge til, redigere og oppdatere nettinnhold på farten eller til og med planlegge oppdateringene på forhånd . Statiske nettsider etterlater mange selskaper med hendene bundet hvis de ikke har noen internt som kan kode. Hvis du er frustrert over den forvirrende koden, eller må vente på at nettutvikleren din kommer til oppdateringene dine, trenger du definitivt et nytt CMS-nettsted.

8. Nettstedet ditt er ikke mobilvennlig.

Mobile enheter (smarttelefoner og nettbrett) er i ferd med å bli den primære Internett-visningsenheten for mange mennesker. Siden folk bruker mer og mer tid på sine mobile enheter, er det viktig at nettstedet ditt er mobilvennlig. Ifølge Google foretrekker nesten 75 % av brukerne et mobilvennlig nettsted. Videre sa 50 % av folk at selv om de liker en bedrift, vil de bruke dem sjeldnere hvis website er ikke mobilvennlig. Hvis nettstedet ditt ikke fungerer bra på mobile enheter, kan du gå glipp av en stor mulighet for virksomheten. Hvis du bygger et nytt nettsted, kan det være lurt å vurdere responsivt webdesign.

9. Nettstedet ditt er for sterkt avhengig av Flash.

Det var en tid da hele nettsteder ble bygget ved hjelp av Flash, eller da nesten alle nettsteder hadde en Flash-intro eller lysbildefremvisning, men disse dagene har tatt slutt. Flash-nettsteder er trege med å laste (husk grunn #5), er dårlige for SEO (husk grunn #6), er begrenset på mobiltelefoner (husk grunn #8) og er ikke engang synlige på iPhone og iPads. Dessuten har de vanligvis dårlige standarder for brukervennlighet og kan være vanskelige eller forvirrende å navigere (husk årsak #4). Faktum er at Adobe, selskapet som lager Flash, ikke en gang bruker Flash på nettstedet deres – muligens på grunn av disse begrensningene.

10. Nettstedet ditt integrerer ikke sosiale medier.

Sosiale medier har blitt en integrert del av kulturen vår og er avgjørende for både B2C- og B2B-bedrifter, så de bør definitivt integreres i nettstedet ditt. Dine sosiale medieprofiler bør være tydelig koblet på hver side på nettstedet ditt, enten i toppteksten, bunnteksten eller ved å bruke en klebrig fane. Hjemmesiden din bør inneholde en Twitter-feed, og bloggen og landingssidene dine bør bruke sosiale delingsknapper. Nettstedet ditt skal gjøre sosial deling enkelt. Hvis nettstedet/bloggen din ikke er navet for aktiviteten på sosiale medier, er en ny nettside nødvendig.

11. Nettstedet ditt inneholder ikke handlingsfremmende uttrykk.

Nettstedet ditt tjener et formål å tiltrekke potensielle kunder og drive virksomhet. En effektiv oppfordring til handling (CTA) resulterer i flere potensielle kunder og konverteringer for nettstedet ditt. En oppfordring til handling er når du ber en besøkende på nettstedet om å utføre en bestemt handling. Den spesifikke handlingen kan være å sende inn en forespørsel om mer informasjon eller en demo, abonnere på bloggen din, laste ned en whitepaper, registrere deg for et arrangement eller foreta et kjøp. Uansett hvilken handling du vil at de besøkende skal ta, må du gjøre det spesifikt tydelig på nettstedet ditt ved hjelp av grafikk, knapper, bannere eller lenker. Nesten hver side på nettstedet ditt bør ha en tydelig oppfordring til handling. De fleste oppfordringer til handlinger bør lede folk til landingssider der et nettskjema samler inn en besøkendes kontaktinformasjon i bytte mot tilbudet ditt.

12. Nettstedet ditt representerer ikke din bedrift lenger.

Har din bedrift vokst og utviklet seg de siste årene? Har du lagt til nye tjenester, produkter eller ansatte? I så fall representerer mest sannsynlig ikke nettstedet ditt nøyaktig lenger. Nettstedet ditt bør være parallelt med det du forteller kundene dine. Hvis det ikke stemmer, er det på tide med et redesign

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

From our blog

Latest articles

Subscribe to get 15% discount